Wewnętrzna Procedura AML/CFT

Przygotowanie procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. 2024 poz. 1402 ze zm., dalej: „Ustawa AML”) wszystkie instytucje obowiązane mają obowiązek wprowadzenia wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Wewnętrzna procedura podlega bieżącej weryfikacji oraz w razie potrzeby aktualizacji, co jest szczególnie istotne w kontekście częstych nowelizacji przepisów oraz zmieniającego się otoczenia regulacyjnego.

 

Zakres wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej

Zgodnie z art. 50 ust. 2 Ustawy AML, wewnętrzna procedura powinna określać, z uwzględnieniem charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności, zasady postępowania stosowane w instytucji obowiązanej i obejmować w szczególności:

1. Zarządzanie ryzykiem prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Określenie czynności lub działań podejmowanych w celu ograniczenia ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu i właściwego zarządzania zidentyfikowanym ryzykiem (zgodnie z art. 35 Ustawy AML).

2. Rozpoznawanie i ocena ryzyka

Zasady rozpoznawania i oceny ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu związanego z danymi stosunkami gospodarczymi lub transakcją okazjonalną, w tym zasad weryfikacji i aktualizacji uprzednio dokonanej oceny ryzyka (zgodnie z art. 27 Ustawy AML).

3. Środki zarządzania ryzykiem

Środki stosowane w celu właściwego zarządzania rozpoznanym ryzykiem prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu związanym z danymi stosunkami gospodarczymi lub transakcją okazjonalną (zgodnie z art. 34, art. 41, art. 44a-44d, art. 45 oraz art. 54 Ustawy AML).

4. Środki bezpieczeństwa finansowego

Zasady stosowania środków bezpieczeństwa finansowego (zgodnie z art. 36-40, art. 42-44, art. 46-48 Ustawy AML).

To szczególnie istotny element, gdyż Ustawa AML nie zawiera zamkniętego katalogu uproszczonych i wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego. To właśnie wewnętrzne procedury instytucji obowiązanych powinny te kwestie regulować szczegółowo, biorąc pod uwagę czynniki dotyczące samej instytucji oraz zasadę proporcjonalności.

5. Przechowywanie dokumentów i informacji

Zasady przechowywania dokumentów oraz informacji zgodnie z art. 49 Ustawy AML (m.in. obowiązek przechowywania przez 5 lat dokumentacji związanej ze stosowaniem środków bezpieczeństwa finansowego).

6. Przekazywanie informacji Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej (GIIF)

Zasady wykonywania obowiązków obejmujących przekazywanie GIIF informacji o transakcjach oraz zawiadomieniach (zgodnie z postanowieniami rozdziału 7 oraz 8 Ustawy AML).

7. Szkolenia pracowników

Zasady upowszechniania wśród pracowników instytucji obowiązanej wiedzy z zakresu przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (zgodnie z art. 52 Ustawy AML).

8. System zgłaszania naruszeń (whistleblowing)

Zasady zgłaszania przez pracowników rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (zgodnie z art. 53 oraz art. 53a Ustawy AML).

9. Kontrola wewnętrzna i nadzór zgodności

Zasady kontroli wewnętrznej lub nadzoru zgodności działalności instytucji obowiązanej z przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz zasadami postępowania określonymi w wewnętrznej procedurze, w tym:

  • wyznaczenie osób odpowiedzialnych za wykonywanie obowiązków określonych w Ustawie AML (zgodnie z art. 6, art. 7, art. 8 oraz art. 9 Ustawy AML),
  • kontrole pracowników w zakresie realizacji postanowień procedury,
  • zapewnienie niezależnej funkcji audytu (o ile jest to stosowne z uwagi na wielkość i charakter działalności).

10. Rozbieżności w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR)

Zasady odnotowywania rozbieżności między informacjami zgromadzonymi w CRBR a informacjami o beneficjentach rzeczywistych klienta ustalonymi w związku ze stosowaniem Ustawy AML (zgodnie z art. 61a Ustawy AML – wymóg wprowadzony implementacją dyrektywy AML V).

11. Dokumentowanie utrudnień w weryfikacji beneficjentów rzeczywistych

Zasady dokumentowania utrudnień stwierdzonych w związku z weryfikacją tożsamości beneficjenta rzeczywistego oraz czynności podejmowanych w związku z identyfikacją jako beneficjenta rzeczywistego osoby fizycznej zajmującej wyższe stanowisko kierownicze (zgodnie z art. 37 ust. 2 Ustawy AML).

Zatwierdzenie procedury przeciwdziałania praniu pieniędzy przez kadrę kierowniczą wyższego szczebla

Zgodnie z art. 50 ust. 3 Ustawy AML, wewnętrzna procedura instytucji obowiązanej lub jej aktualizacja, przed wprowadzeniem do stosowania, podlega akceptacji przez kadrę kierowniczą wyższego szczebla.

W praktyce oznacza to konieczność formalnego zatwierdzenia procedury przez:

  • zarząd spółki kapitałowej (w formie uchwały),
  • osobę prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą (w formie pisemnego oświadczenia),
  • inne organy zarządzające, w zależności od formy organizacyjnej instytucji obowiązanej.

Dokumentowanie wdrożenia procedury przeciwdziałania praniu pieniędzy

Celem udokumentowania wprowadzenia wewnętrznej procedury w instytucji obowiązanej, instytucje powinny wymagać od:

  • osób zatrudnionych,
  • osób współpracujących w ramach umów cywilnoprawnych,
  • osób samozatrudnionych,

zapoznania się z procedurą oraz złożenia oświadczeń o zobowiązaniu się do jej stosowania, w tym w szczególności w zakresie obowiązku zachowania tajemnicy zgodnie z art. 54 Ustawy AML.

 

Kompleksowe wsparcie Kancelarii Skarbiec przy przygotowaniu i wdrożeniu procedury przeciwdziałania praniu pieniędzy

Kancelaria Prawna „Skarbiec” oferuje kompleksowe wsparcie w zakresie:

Przygotowania wewnętrznej procedury AML/CFT dostosowanej do specyfiki działalności instytucji obowiązanej

Bieżącej aktualizacji procedury w związku ze zmianami przepisów prawa oraz wynikami przeprowadzanej oceny ryzyka

Stałego monitoringu zmian regulacyjnych – Ustawa AML podlega częstym nowelizacjom (implementacja kolejnych dyrektyw UE, zmiany związane z rozporządzeniem MiCA, zmiany w zakresie kryptowalut)

Szkoleń dla kadry zarządzającej i pracowników w zakresie stosowania przepisów AML/CFT

Audytu zgodności istniejących procedur z aktualnymi wymogami prawnymi

Reprezentacji przed organami w postępowaniach dotyczących naruszenia przepisów AML/CFT

Dlaczego warto skorzystać z naszych usług?

Kancelaria Skarbiec posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie międzynarodowego prawa podatkowego i regulacji finansowych. Nasze kompetencje potwierdzają liczne wyróżnienia, w tym:

  • Ranking Dziennika Gazety Prawnej i Rzeczpospolitej jako jedna z czołowych kancelarii podatkowych w Polsce (2023-2025)
  • Wyróżnienia Legal 500
  • European Medals od Business Centre Club
  • Corporate INTL Magazine Global Awards

Nasza praktyka obejmuje szczególną specjalizację w obszarze: